Spotrebiteľské poradenské centrá Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) budú aj v roku 2019 k dispozícii spotrebiteľom v Prešovskom, Košickom, Trnavskom a Bratislavskom kraji.
Štyri poradenské centrá v Poprade, Košiciach, Trnave a Bratislave aj v tomto roku bezplatne poradia spotrebiteľom napríklad pri nevybavení reklamácie chybných výrobkov a nekvalitných služieb, odstúpení od zmluvy, problémoch so zmluvami o dielo, neprijateľnými zmluvnými podmienkami, nekalými praktikami či inými problémami z oblasti spotrebiteľskej ochrany.
Kontaktné osoby spotrebiteľom poradenstvo poskytujú v určených hodinách, ktoré nájdete na https://www.sospotrebitelov.sk/kontakt/ a po dohode aj mimo nich. Zodpovedia otázky spotrebiteľov a v prípade mimosúdneho riešenia ich v komunikácii s predajcami či inštitúciami aj aktívne zastupujú. Bezplatné poradenstvo poskytujú osobne, mailom i telefonicky.
„V poradniach S.O.S. v Poprade, Košiciach, Trnave a Bratislave bolo v roku 2018 – za obdobie 9 kalendárnych mesiacov - prijatých spolu 414 podnetov a v prospech spotrebiteľov sa nám podarilo získať spolu rôznymi formami ako je napríklad vrátenie kúpnej ceny, výmena tovaru, zľava z ceny či iné finančné i nefinančné benefity spolu už 87 956 eur,“ sumarizuje predseda združenia Ing. Michal Fáber minuloročnú činnosť.
Problémy spotrebiteľov sa v roku 2018 najčastejšie týkali finančných služieb – bankových a nebankových úverov či poistenia. Druhú veľkú skupinu podnetov tvoria reklamácie obuvi. Nasleduje elektronika, najmä reklamácie mobilných telefónov a počítačov, problematické zmluvy o dodávke elektriny a plynu, predaj mimo prevádzkových priestorov, stavebné a remeselné práce, zmluvy o dielo, reklamácie nábytku, zájazdov a cestovných služieb. Rastie aj počet reklamácií motorových vozidiel.
Okrem uvedeného poskytuje Spoločnosť ochrany spotrebiteľov aj špecializované poradenstvo predajcom a poskytovateľom služieb, seniorom a zdravotne hendikepovaným. Minulý rok zorganizovali jednodenný tréning pre zástupcov spotrebiteľských združení a iných vzdelávacích inštitúcií s názvom Pripravení na spotrebiteľské právo (ConsumerLaw Ready) spolu s 20 vzdelávacími workshopmi, kde malých a stredných podnikateľov oboznámili s európskou a slovenskou legislatívou na ochranu spotrebiteľa. Workshopy sa konali v Bratislave a Trnave a poslúžili ako výborná propagácia problematiky spotrebiteľsky ústretového prístupu v radoch obchodníkov. V tejto aktivite plánuje združenie pokračovať aj v roku 2019.