Sociálna poisťovňa vyzýva poistencov, aby nezahlcovali e-mailové schránky jej pobočiek opakovanými žiadosťami o dávky, najmä o dávku ošetrovné. Blokujú tak prácu zamestnancov, ktorí žiadosti triedia a posudzujú ich vybavenie. Pobočky v posledných dňoch zaznamenávajú prípady, keď sa poistenec, ktorý poslal žiadosť len raz, nemôže dostať na rad, lebo stovky až tisíce iných poistencov poslali žiadosť aj čestné vyhlásenie k žiadosti minimálne trikrát, z rôznych IP adries a často aj denne menia údaje. Takýmto hromadným zasielaním opakovaných žiadostí poistenci sťažujú prácu zamestnancom Sociálnej poisťovne a snahu o ich efektívne a priebežné vybavovanie, keďže musia neustále vyhľadávať a kontrolovať údaje tých istých poistencov.
Žiadosť o dávku ošetrovné (OČR) stačí pobočke poslať e-mailom, cez e-schránku či poštou len raz a až na konci mesiaca potom zaslať čestné vyhlásenie s vyznačením dní, za ktoré poistenec žiada dávku čerpať z dôvodu starostlivosti o dieťa. Ak sa rodičia na OČR striedajú, každý posiela žiadosť a vyplnené čestné vyhlásenie vždy za seba a tiež len raz. Priznanie a výplata dávky sa automaticky predlžuje aj na ďalší mesiac dovtedy, kým bude trvať krízová situácia a budú uzatvorené školské a predškolské zariadenia, či zariadenia sociálnych služieb.
Sociálna poisťovňa nárok na dávku posúdi a prizná ju, ak poistenec spĺňa aj ostatné podmienky zákona o sociálnom poistení (o. i. je v čase žiadosti nemocensky poistený; živnostníci nesmú mať nedoplatok vyšší ako 5 eur).
Dávky sa vyplácajú pozadu – to znamená, že dávka za marec bude po jej posúdení a spracovaní vyplatená v aprílových výplatných termínoch, pričom každá pobočka má určené vlastné lehoty výplat po 15. 4. 2020.